Tyytyväiset työntekijät – myös liikkeenluovutuksessa

Valoron työyhteisöön kuuluu parikymmentä työntekijää. Näistä työntekijöistä osa on siirtynyt meille liikkeenluovutuksen kautta.

Liikkeenluovutus on aivan omanlaisensa prosessi. Meille se on ollut loistava tapa kasvaa – kuin myös saada ammattitaitoista henkilökuntaa hoitamaan palveluitamme laadukkaasti.

Liikkeenluovutuksesta puhutaan kuitenkin yritysten kesken varsin vähän, joten me Valorolla haluamme tuoda kokemuksemme ja vinkkimme esille.

Aluksi faktaa, eli liikkeenluovutukseen liittyviä periaatteita:

  1. Henkilöstön asema: Työntekijät siirtyvät uuden työnantajan palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Heidän työsuhteensa ehdot ja etuudet säilyvät pääosin ennallaan.
  2. Työsopimukset: Työsopimukset siirtyvät sellaisenaan uudelle työnantajalle. Tämä tarkoittaa, että uuden työnantajan tulee noudattaa samoja sopimusehtoja kuin mitä edellinen työnantaja oli sopinut.
  3. Velvoitteet ja oikeudet: Liikkeenluovutuksessa kaikki edellisen työnantajan työntekijöihin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät uudelle työnantajalle.
  4. Ilmoitusvelvollisuus: Työnantajan on tiedotettava työntekijöitä liikkeenluovutuksesta etukäteen, jotta he ovat tietoisia muutoksista ja niiden vaikutuksista työsuhteeseensa.

Liikkeenluovutusta säädellään Suomessa erityisesti työsopimuslailla sekä Euroopan unionin lainsäädännössä (EU liikkeenluovutusdirektiivi).

Vastaanottavana yrityksenä liikkeenluovutuksessa

Usein liikkeenluovutus on osapuolille ainutkertainen kokemus, joten ei oikein tiedetä, miten valmistautua.

Uudet työntekijät, eli uudet työkaverit, eivät vielä ole tuttuja. Mutta kannattaa tehdä valmistelut, jotta ihmiset tuntevat itsensä tervetulleiksi. Esimerkiksi:

  • Tilaa työntekijöille henkilökortit etukäteen.
  • Tilaa mahdolliset uudet työvaatteet etukäteen.
  • Pyydä mahdollisimman korkealta (toimitusjohtaja tai henkilöstöjohtaja) yrityksen johdosta henkilö toivottamaan uudet työntekijät tervetulleiksi. 
  • Varmista, että kaikilla työntekijöillä on toimivat työvälineet, tietokoneet, puhelimet ja tunnukset.
  • Jos mahdollista, järjestä luovuttajan kanssa yhteinen tilaisuus.

Tällaisissa asioissa ei kannata säästellä. Erään liikkeenluovutuksen yhteydessä noudimme uudet, siirtyvät työntekijät linja-autolla vanhalta työpaikalta yhteiseen illanviettoon. Siellä järjestimme yhteistä tekemistä ja söimme kaikki yhdessä. Myös työntekijät luovuttanut yritys piti kiitospuheen. Se oli erinomainen tilaisuus.

Miltä liikkeenluovutus tuntuu siirtyvistä työntekijöistä?

Liikkeenluovutus herättää aina työntekijöissä tunteita. Joku voi kokea, että hänet on ”petetty” vanhan työnantajan toimesta. Se on ymmärrettävää. Ihmiset ylipäätään suhtautuvat muutoksiin eri tavoin.

Lisäksi siirtyvillä työntekijöillä voi olla monenlaisia käytännön kysymyksiä: Missä uusi työpaikka sijaitsee? Millaista porukkaa uudessa työyhteisössä on? Säilyvätkö palkka ja edut varmasti ennallaan? Näistä kaikista kannattaa tiedottaa.

Toisaalta jotkut ovat hyvin kiintyneitä vanhaan työpaikkaan ja heille voi olla vaikeaa antaa uudelle mahdollisuus. Pitää antaa aikaa ja mahdollisesti tukea.

Myös meille siirtyneistä työntekijöistä jotkut ovat päätyneet irtisanoutumaan, mutta suurin osa on jäänyt. Kokemuksia on kuvattu muun muassa näin:

”Minulle tuli paljon uusi kollegoita ja olen saanut monipuolisemmat tehtävät kuin aikaisemmin. Tykkään nykyään tosi paljon työstäni.”

”En olisi ikinä uskonut, että voisin vielä uudestaan innostua työstäni. Niin tässä vain on nyt käynyt.”

Entä mitä vinkkejä annamme työntekijät luovuttavalle osapuolelle?

Kuten yllä on sanottu, siirtyvillä työntekijöillä voi olla monenlaisia tunteita ja kysymyksiä. Luovuttavan osapuolen tulisi tuntea työntekijänsä ja olla heidän apunaan muutoksessa. Vähintään täytyy vastata kysymyksiin.

Ole siis saatavilla, kerro kaikki, mitä pystyt.

Kannattaa aina myös korostaa positiivisia puolia: mahdollisuuksia, joita uusi työnantaja voi tuoda, kehittymistä ja innostumista.

”Säilytämme varmuuden vuoksi” – vanhat asiakastiedot voivat muuttua aikapommiksi

Kuvittele tilanne: Olet juuri saanut tietää, että yrityksesi vanha asiakastietokanta, jota ei ole päivitetty vuosiin, on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedot, jotka olisivat voineet olla jo ...
Lue lisää →
Yrityksen johtaja katsoo tyytyväisenä pädiä toimistossa

Tieto on valtaa – ota yrityksen sähköinen arkistointi käyttöön nyt

Miksi yritysten ja organisaatioiden sähköisen arkistoinnin palveluja on kehitetty? Koska niille on selvä tarve. Listasimme 10 syytä, miksi jokaisen yrityksen ja organisaation kannattaa ottaa sähköinen ...
Lue lisää →

Kiinnostuitko?

Scroll to Top